DIALOG TILL
"BP 3 GÖR EN RESA"
-eller finns det bärs i Afrika?
Scen: På skolgården.
NÅGON SKRIKER
Anders, däng upp han!
Däng upp han!
Scen: I klassrum
LÄRARINNA ULLA
Please sit down.
DIATEXT
I två år har elever vid Byggnadspraktiska linjen arbetat på ett projekt.
Ett av målen är att bygga ett skolhus tillsammans med byggelever
i Kpando, Ghana.
Scen: Klassrum.
LÄRARINNA ULLA
Ett av syftena det är att få dom här pojkarna mer studiemotiverade
men dels också att dom skall få träffa, möta en helt annan kultur.
Motverka också främlingsfientlighet.
LÄRARE GUSTAF
Under skoltiden här....
ELEV SAMUEL
Nu har jag rättat dom här också..
LÄRARE GUSTAF
.....så har ju dom här eleverna brevväxlat med 12 stycken elever där nere i
Ghana.
LÄRARINNA ULLA
What do you say when you leave?
(Elev Samuel svarar med att stänga dörren efter sig med en smäll)
Scen: På skolgården, vid bygge.
LÄRARE GUSTAF
Var har du varit nu då?
ELEV ANDREAS
Jag var och skrev teoriprovet.
LÄRARE GUSTAF
Vilket teoriprov?
ELEV ANDREAS
Körkortet.
LÄRARE GUSTAF
Vaför säger du inte åt mig?
ELEV ANDREAS
Jag glömde bort att göra det.
LÄRARE GUSTAF
Det är mycket du glömmer...
ELEV ANDREAS
Ja.
LÄRARE GUSTAF
Jamen du Andreas, i går då? Hur var det igår?
ELEV ANDREAS
Jag pluggade.
LÄRARE GUSTAF
Så du var hemma och läste för provet då?
ELEV ANDREAS
Mmm.
LÄRARE GUSTAF
Och hörde aldrig av dig till skolan?
ELEV ANDREAS
Jo.
LÄRARE GUSTAF
Hur gjorde du det då?
ELEV ANDREAS
Nej, men jag gjorde aldrig det igår.
LÄRARE GUSTAF
Varför det?
ELEV ANDREAS
Jag vet inte.
DIATEXT
Projektet vävs in i flera ämnen.
Några lärare har tidigare varit på besök i Ghana och kan
berätta.....
Scen: I ett klassrum.
LÄRARINNA ULLA
Det här är gruppen som ni skall träffa där nere.
Sedan kan ni se att dom är ganska kamratliga med varandra killarna.
Dom kan gå och hålla varandra i handen.
ELEV MIKAEL
Trevligt!
Då är vi gay.
LÄRARINNA ULLA
Men nu är det så här att...
Hur många av er är det som skall gå ut och informera?
Hur många är det? 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 stycken. Och så Gustav...
Och då var det så här att vi sa några skulle ju göra en film.
Du känner att du kan?
ELEV GUSTAV
Nej, dom som inte har gjort filmen får väl gå och lämna ut filmen då.
Och visa den.
ELEV JONAS
Dom kan ta med videobandet och TV.
ELEV GUSTAV
Så får dom se det och så prata utifrån det...
LÄRARINNA ULLA
Kan ni göra det? Tony?
ELEV TONY
(skakar på huvudet) Jag går inte ut i några klasser.
ELEV JONAS
Du behöver inte säga någonting.
LÄRARINNA ULLA
Kan du tänka dig Henrik att följa med?
ELEV HENRIK
Nej!
LÄRARINNA ULLA
Varför då?
ELEV HENRIK
Därför.
LÄRARINNA ULLA
Mikael då?
ELEV MIKAEL
(skakar på huvudet)
ELEV GUSTAV
Ni behöver bara visa den.
LÄRARINNA ULLA
Men Andreas, du kan väl följa med i någon grupp?
Du kan väl sköta diaprojektorn?
ELEV ANDERS
Skall du följa med oss?
ELEV ANDREAS
(skakar på huvudet)
ELEV TOBIAS
Följ med jag och "Linkan".
ELEV ANDREAS
Jag vill inte gå ut i några klasser.
LÄRARINNA ULLA
Det fixar du.
ELEV ANDREAS
Nej.
NÅGON ELEV
Du behöver bara stå där baki som ett fån, och släcka lyset. Ljustekniker.
ELEV ANDREAS
Jag gjorde filmen, det räcker.
LÄRARINNA ULLA
Då kanske du kan göra affischer och sätta upp om Dagsverke.
ELEV ANDREAS
Ja, kanske det.
LÄRARINNA ULLA
Micke tycker du att det är okey nu när du bara får gå in och visa film.
ELEV MIKAEL
Ja, jag går väl ut och visar filmen.
Scen: Eftersnack lärare i samma klassrum.
LÄRARINNA ULLA
Så är det faktiskt sju eller åtta stycken som skall gå ut och informera,
men dom behöver tänka på grejor också.
Det händer inte bara så här.
LÄRARE BERNDT
Men då tycker jag samtidigt att dom här killarna som verkligen ställer upp.
Som är med på vad du säger nu, som Erik och dom här, dom som verkligen ställer
upp
och gör det här utan att det behövs något gnäll.
Som dom här som säger "jag vet inte". Nej, säger Henrik t.ex.
Plocka bort dom direkt. Dom behöver inte följa med.
LÄRARE GUSTAF
Men han vill ju följa med.
LÄRARE BERNDT
Men skall han följa med då skall han banne mig ställa upp på det dom andra gör
också.
Då skall han inte sitta och säga: "Nej, jag går inte ut."
LÄRARE GUSTAF
Nej, men jag menar att man kan ju bearbeta honom.
Det är ju precis som Ulla säger.
Vi har ju jobbat med många av dom här som var helt negativa i början.
Men nu så vill dom ju bara med.
LÄRARINNA ULLA
Och nu sitter Gustav t.ex. som var jäkligt negativ förut,
då sitter han liksom och peppar upp.
LÄRARE BERNDT
Jag tycker inte han verkar så peppad.
Och dom skall ändå få åka med.
LÄRARINNA ULLA
Men det är väl också en process osm dom måste kanske lära sig.
För du ser vad som börjar hänt i gruppen.
Nu börjar det bli press från några mot dom andra så att dom skall göra
någonting.
Där dom känner att dom måste vara solidariska med varandra för att dom skall
åka.
Och jag känner så här;
Jag tycker att det är otroligt jobbigt och lämna någon utanför gruppen.
Jag sliter hellre med dom. Jag vill på något sätt ge dom en chans.
Jag tror hela tiden att dom kommer att förändras, det är det jag tror.
Men jag känner, som jag sa några gånger, att jag känner mig så jävla less
så att jag har lust att skippa det här. För att man sliter och jobbar och dom
ser
inte hur mycket man jobbar med det här.
Hur mycket tid det tar.
Så ibland så har jag bara lust att skita i allt ihop.
Faktiskt. Men då känner jag, nej nu kör vi igång ingen.
Scen: Nytt klassrum.
MÖRKHÅRIG LÄRARINNA
Nej, men har ni inte med er papperen!
ELEV ANDERS
Tobbe! Har du med dig papperna som vi skall snacka om?
ELEV TOBIAS
Papper? Vad då för papper?
ELEV ANDERS
Men dom vi skall snacka om.
MÖRKHÅRIG LÄRARINNA
Vad trodde ni att ni skulle göra Tobias?
Du skulle ha papper till mig också.
ELEV TOBIAS
Nu är det mycket. Vet du hur trött jag är?
MÖRHÅRIG LÄRARINNA
Markus har du papper?
ELEV MARKUS
Ja.
ELEV TOBIAS
Markus fick mina papper.
MÖRKHÅRIG LÄRARINNA
Men, var har ni papperna då?
ELEV ANDERS
I våra skåp.
MÖRKHÅRIG LÄRARINNA
Spring! Nej, en räcker. En kan gå.
Markus har papper.
Scen: Ett litet klassrum.
LÄRARE GUSTAF
Jamen du, visst var det sagt att du skulle vara med på informationen. Eller hur?
ELEV GUSTAV
Va?
LÄRARE GUSTAF
Du skulle gå ut och informera.
ELEV GUSTAV
Nej. Jag har sagt att jag vägrar att göra det.
LÄRARE GUSTAF
Har du sagt att du vägrar?
Vilka mer är i din grupp?
ELEV GUSTAV
Men vadå? Jag är inte i någon grupp!
Vi gjorde filmen sedan sa ingen att jag skulle göra någonting annat.
LÄRARE GUSTAF
Så du var i samma läge som Andreas då?
ELEV GUSTAV
Ja.
LÄRARE GUSTAF
Men Andreas hade ju lovat att du skulle vara med i någonting.
ELEV ANDREAS
Ja, jag skulle göra affischen. Jag och Jimmy.
LÄRARE GUSTAF
Har det varit en lång dag idag?
Men ni har varit duktiga idag.
ELEV JIMMY
Ja.
LÄRARE GUSTAF
Men känns det inte skönt då, Jimmy?
ELEV MIKAEL
Vi har jobbat in alla raster och 20 minuters lunch.
LÄRARE GUSTAF
Men du har ju gjort något.
Känns inte det bra att ha gjort någonting?
Vad är hålena till för?
DIATEXT
Första dagen då BP3 skall informera i klassarena är här
Scen: I olika klassrum där eleverna informerar andra elever.
ELEV ANDERS
Vi är 15 stycken elever från BP3 A och BP3 C som skall fara till
Kpando Technical Institute i Ghana och börja bygga en skolbyggnad där
tillsammans med 15 stycken där nere ifrån.
ELEV JONAS
Så någonting, Afrika. Här är Ghana, där ligger Accra, huvudstaden,
och där upp ligger Kpando, 20 mil in då.
ELEV MIKAEL
Idag skall vi visa en kort film om Ghana projektet
och vart pengarna kommer att gå till.
ELEV ANTON
Ja, insamlingen av pengarna då kommer 90 % av dom gå till byggmaterial
och resten till en skola i en by, Benini i Tanzania.
ELEV SAMUEL
Nu skall vi visa en film om vad vi skall göra.
Håller på att samla in pengar till Dagsverket.
Och vi skall fara till Ghana och hjälpa några där att bygga ett hus.
ELEV TOBIAS
Det är en internatskola så alla bor där.
Alla bor på skolan där. Så far dom hem på helgerna.
Vi kommer att bo där på skolan den tid vi är där.
Vi skall vara där i två och en halv vecka ungefär.
ELEV MIKAEL
Har ni några frågor?
ELEV JIMMY
Nej, då pyser vi vidare.
Scen: Ute i korridorren.
ELEV JIMMY
Det var inte så farligt.
Jag trodde det skulle vara djävulskt pinsamt.
ELEV MIKAEL
Jag kände mig djävligt utsatt, vet du det?
DIATEXT
Bidrag uteblev. De fick satsa egna pengar.
1Fem elever stannade hemma och
p.g.a sjukdom blev byggläraren Gustaf kvar.
DIATEXT
Med på resan kommer Samuel.
Han är projektets länk mellan Sverige och Ghana.
Scen: På flygplatsen och i flygplanet.
SVART MAN SAMUEL
Dom tillät ju 30 kilo per person och vi är ju 16 personer så det blir 480 kilo.
Men vi hade ju visst 800 kilo.
LÄRARINNA ULLA
Vi tar ju med oss datorer, eller vi har tiggt ihop datorer
men nu får vi med oss en dator och en skrivare.
Men vi hoppas vi kan få ned dom här datorerna så småningom.
Jag blev besviken på KLM, jättebesviken, och på SAS också.
ELEV GUSTAV
Jag tycker det känns underbart att vi får den här chansen.
Det är inte så många som får det och det har alltid varit så att
dom här klasserna som läser samhälls- och natur.
Det är alltid dom som får åka på sådana här resor.
DIATEXT
Ghana i dagsljus.
Packning och resa 250 km.
Från Accra till Kpando vid Voltasjön.
Scen: I bussen.
ELEV GUSTAV
Du skulle alddrig klara av det där.
ELEV TOBIAS
Det där! Jamen sluta.
Ni skall få se, jag kommer att bära tegel på huvudet.
Scen: I "logementet"
LÄRARE BERNDT
Grabbar. Ut!
NÅGON ELEV
Va!
SVART MAN SAMUEL
Men ni är tio och det finns fem sängar.
NÅGON ELEV
Är det klasskillnad, eller vad är det?
BORGMÄSTARINNA AKUA
Excuse me. You need to relax. This is the institute where you are going to work.
Tomorrow morning at 10 o'clock there will be a welcom cermoni.
Officials will come from Accra and from the regional capital.
So you get your self in rediness for the functionall at 10 o'clock. Good
night!
DIATEXT
Morgon på Kpando Technical Institute.
Drygt 2.000 elever.
Dom flesta bor på skolan.
Scen: Invigningscermoni. Bygget invigs.
LÄRARINNA ULLA
Ghana is a great fotball nation! We know that.
ELEV TOBIAS
Thank you very much.
BORGMÄSTARINNA AKUA
I proposed to the leadership of the Dragonskolan and the Ghana union,
Umeå
DIATEXT
Första byggdagen.
Grundplattan till huset skulle ha varit klar.
Stora förväntingar, men......
Scen: På bygget.
ELEV MARKUS
Det är ju fler än i klassen som är här nu.
SVART LÄRARE
Go and mingle with them and you se how it's done.
There are to many people here.
ELEV GUSTAV
Det här är ju helt sjukt.
Det är 100 personer. Det är ju 100 personer.
ELEV TONY
Dom tror att vi barar lever på maskiner.
Dom visade hur jag skulle använda en spade.
SVART MAN SAMUEL
Du kunde visa dom att du kan.
ELEV TONY
Jo. Jag sa "I know how to use this".
ELEV ERIK
Ni har ju maskiner. Det här är för svårt för er. Ni kan aldrig blanda.
ELEV TOBIAS
Dom underskattar oss ganska rejält.
ELEV ERIK
Vet ni hur man murar? Jo, det gör man väl. Kan du hålla i det här?
SVART ÖVERLÄRARE BOB
Bring it to this side.
Yes. Correct.
SVART ELEV
There please..
ELEV TOBIAS
Satan. Nu är det varmt.
ELEV GUSTAV
Ja, jag drog stämjärnet rakt in i tummen.
Det tog ju sådan jävla tid för dom.
Till slut så vart jag less.
LÄRARE BERNDT
Sydde dom då?
ELEV GUSTAV
Så här.
LÄRARE BERNDT
Rakt över benet?
ELEV GUSTAV
Över den här.
LÄRARE BERNDT
Var det djupt då?
ELEV GUSTAV
Jo. Dom vek upp här. Djävla vad ont det gjortde.
LÄRARE BERNDT
Har du sytt?
ELEV GUSTAV
Jo. Sju stygn. Och så när han tog bedövningen.
Direkt efter det han hade tagit den så började han sy.
Så den hann ju inte börja verka någonting. Helvetet så ont det gjorde.
LÄRARE BERNDT
Så vad sa du då? Aj!
Scen: På marknaden.
ELEV TONY
Då jag kom hit så blev jag så mycket gladare.
Det sa ju lärarna också; "Så här är du inte hemma. Då är du alltid nere och
trött.
1En verklig kick för dig att komma hit."
Det kan bli att man ändras på något sätt.
Få se vad flickvännen säger. Hon brukar märka.
Scen: I matsalen.
LÄRARE BERNDT
Jo, i morgon då vi skall börja jobba så har vi bestämt
att vi skall dela upp er så att vi inte står och hänger allihop där
nere.
LÄRARINNA BRITT-MARIE
Vi har ett uppdrag till Gustav.
Vi vill ju ha lite anteckningar. Någon måste ju börja skriva.
Vi tänkte det är ju ganska bra för Gustav.
ELEV MARKUS
Det är väl utmärkt.
LÄRARE BERNDT
Dom här 15 som vi har varit med idag, följde med idag.
Enbart dom skall vara där nere och mura.
LÄRARINNA ULLA
Får jag fråga vad ni tyckte om den här dagen?
ELEV TOBIAS
Det var djävligt fint där.
ELEV HENRIK
Djävulskt nice.
ELEV GUSTAV
Jag skulle vilja veta hur många fladdermöss det var?
Det var flera tusen.
ELEV ANDREAS
Jag skulle vilja veta hur många ormar jag passerade?
LÄRARINNA ULLA
Får jag höra vad ni tyckte om fotograferingen med dom andra, Kpando eleverna?
1ELEV TONY
Dom skall hålla varandra i hand.
Hålla mig i hand, hålla om mig.
ELEV HENRIK
Aldrig.
ELEV TONY
Sånt är vi inte van med.
ELEV GUSTAV
Han stod ju och höll mig på stjärten.
När vi skulle ta det där gruppfotot då skulle han ta mig närmare.
Då tog han i min stjärt och började slita.
LÄRARINNA ULLA
Vad tror ni dom tycker om er?
ELEV TONY
Frånstötande. Dom kommer ju fram hela tiden. Vi går in och spelar kort.
ELEV GUSTAV
Om man träffar någon ny kille i Sverige.
Så tar det en jäkla tid innan man lär känna honom.
Men här är det som det skall gå direkt.
Det är inte säkert att det skall vara så men det känns så.
ELEV TONY
Dom gjorde ju värsta cermonin när vi kom hit. Och det var ju ett jäkla pådrag.
Sedan sitter vi bara här inne. Det känns skittaskigt att vi sitter
här.
DIATEXT
Försök till nystart!
Scen: På bygget.
ELEV ANTON
Från början var det stressigt. Det kändes oroligt.
ELEV TONY
Ja, första dagarna var väl inte så bra.
Dom tog ju instrumenten och verktygen av en och skulle jobba åt en, mäta åt en.
Det gick inte alls att samarbeta överhuvud taget.
LÄRARE BERNDT
Det är bara en, det är bara chefen som har ritningen och så går han runt och
märker ut först allting. Jag tror inte dom har sett ritningen, pojkarna här.
ELEV MARKUS
Vi får inte göra någonting här.
SVART ÖVERLÄRARE BOB
Hey, don't sit down! Come and be packing these blocks at the points.
Hurry up! This blocks should be at least 20 at the places.
Stand up! Stand up there!
Come and pack the blocks 20 at the place around the building.
No, pack it outside. That's an old one.
ELEV TONY
Undrar om han har rätt att slå oss?
ELEV ANDREAS
Nej. Han slog han ju...
LÄRARE BERNDT
Jag fattar inte vad dom gör.
Varför står han och knackar sönder dom?
ELEV TOBIAS
Fråga han varför det är så många här.
ELEV TONY
Det är ju typ 60 stycken här igen.
ELEV GUSTAV
Jamen, säg åt dom att dom måste skicka hem...
Dom petar alltså in i mellan. Dom trycker inte på.
LÄRARE BERNDT
Dom använder handen som mått.
ELEV GUSTAV
Jag vill ju se hur dom gör när dom "her" in det emellan stenarna.
Nu har han ju tryckt dit dom där och måttat dom och allting.
Skall han peta ned det emellan eller?
Scen: I matsalen. Sedan på bygget.
LÄRARE BERNDT
Bob hade ju ritningen.
Så försvann han då hade den här andra killen, Acca, som var där nere.
1Han tog ritningen och skulle sätta ut. Dom tordes inte sätta ut för dom sa att
dom var tvunga att vänta till Bob skulle komma ned.
Jag kan inte ta tag i sånt. Deras arbetssätt och deras tänkande. Det går inte.
Inte kan jag komma där som någon arbetsledare. Då blir det kaos.
LÄRARINNA ULLA
Så du fick inte fortsätta att hyvla?
ELEV ANTON
Nej, det går inte. Inte kan du vara där och jobba.
ELEV ANDERS
Det är så här att dom är flera stycken och så säger dom att man skall göra en
sak.
Och så när man börjar jobba, då stannar det av och alla står och kollar på en
när man står där själv.
Scen: Samtal mellan Ulla och Bob.
LÄRARINNA ULLA
But they are all students.
SVART ÖVERLÄRARE BOB
Yeah. They are all students.
LÄRARINNA ULLA
Our boys, they believed that this would be their project together with the
selected ones.
So that they would proudly stand there and say; "This is what we have done
together."
SVART ÖVERLÄRARE BOB
Okey. We are going to correct that misstake.
We do that from tomorrow and we bring only that people there.
LÄRARINNA ULLA
That's very good.
SVART ÖVERLÄRARE BOB
So that you feel happy.
LÄRARINNA ULLA
And your students so that they feel happy that they have done this together.
For the happiness of both parties.
Scen: Svarta och vita elever sitter och samtalar.
ELEV MARKUS
Your teachers thought that we could'nt handle the tools.
But we still use the old tools in Sweden.
Not as much as you do, we have machines, but we still use them.
SVART ELEV
Your friend that cut his finger. How is he?
ELEV MARKUS
He's okey, he's inside resting now. He will be fine.
Dom är ju så feg, dom törs ju inte gå ut. Jag fattar inte vad det
sitter i.
Scen: I matsalen. Födelsekalas.
ALLA
Grattis!!!!
Ja må han leva, ja må han leva, ja må han leva uti hundrade år.
Javisst skall han leva, javisst skall han leva, javisst skall han leva uti
hundrade år.
Hurra!!!
ELEV MARKUS
Dom har ju konstigt arbetssystem jämfört med vårt. Det går sakta för dom.
ELEV TONY
Ja det spelar väl inge roll bara vi kan få jobba också.
Dom skall vara 15 stycken men dom är typ 25-30 stycken,
dom tar så att vi inte får något jobb över.
För dom är så på grejen så att dom tar ifrån oss grejorna.
Om dom skulle ta bort alla som inte skall vara där då hade vi fått jobb också.
Och vi sitter bara under det där trädet och det känns djävligt dumt.
LÄRARE BERNDT
Jag tycker också att det ser fördjävligt ut, precis som Tony säger.
Jag tycker också det är jobbigt alltså när ni sitter under....
Det är ju jobbigt också att se hur dom sliter som djur där inne
och ni går och sätter er på stolar.
LÄRARINNA ULLA
För om ni ställer er upp och tar för er också så då blir det mer också.
Så det måste vara från båda sidor så ni kan ju inte gå upp och ställa er och
jobba och tänka: Ja, men gör jag det här så kommer någon och tar jobbet från
mig.
Utan då får ni visa att nej nu vill jag göra det här.
Vi är i ett helt annat land här på jorden och här lever dom på ett annat sätt
så det måste ni också ta till er för att det svenska är inte det enda heliga
rätta.
LÄRARE BERNDT
Vi har inte kommit hit för att införa vårat byggnadssätt, eller hur?
Det kan vi inte göra här.
Scen: På bygget.
ELEV TONY
Jamen, han sa ju. Vi sa ju att det kommer hur som helst att vara folk och titta
på.
Bara det inte är typ 20-30 stycken här och jobbar.
LÄRARE BERNDT
Vi skulle ha varit två bygglärare som hade åkt ned.
Nu vart det tyvärr av sjukdom bara jag som fick åka med.
För att som ensam bygglärare från Sverige konfronteras med
sju ghananesiska bygglärare, det är inte det lättaste heller.
Med deras trappstegsmodell då det gäller auktoritets.....
vem skall bestämma och vem som får göra vad.
ELEV ANDREAS
Vi får ju inte göra någonting.
Dom springer bara och tar alla verktygen från en.
ELEV GUSTAV
Jamen då tar man grejorna av dom.
Det har ju Tony och dom gjort nu.
I miss my family.
LÄRARE BERNDT
Oj, vad varmt.
Scen: Trumskola.
Scen: I matsalen.
LÄRARE BERNDT
Då är mötet öppnat. Då lägger vi bort korten.
Jaha, hur tycker ni det har gått idag.
ELEV TOBIAS
Bara bulla. Bara bra.
ELEV GUSTAV
Det var ju stekandes hett idag.
ELEV MARKUS
Det måste ha varit mellan 42 och 45 idag. Det kändes om så.
Och så vindstilla. Det var djävlulskt varmt.
LÄRARINNA ULLA
Hur många är det som har hemlängtan?
ELEV GUSTAV
Jag.
ELEV TOBIAS
Jag.
ELEV ANDREAS
Jag.
ELEV MARKUS
Det finns där i bakgrunden.
ELEV HENRIK
Mucho grande.
ELEV GUSTAV
Jag längtar hem som fan.
Ligga i sin egen säng, kunna duscha utan att se ut som en invalid.
Scen: På bygget.
SVART ELEV MAWULI
I thought when you came here that we would be nice to eachother and we would do
everything together.
The attitude at first; I thought where that they are not friendly.
But all the same maybe they are all felling shy, I think.
Because, if Jonas talked to me the rest can talk to me also,
so I tought maybe they are felling shy.
1
Scen: I matsalen.
LÄRARE BERNDT
Okey grabbar skall vi börja mötet då.
Hur tycker ni det har gått idag?
NÅGON ELEV
Det gick trögt.
LÄRARE BERNDT
Anders. Hur tycker du det har gått idag?
ELEV ANDERS
Det har gått bra.
LÄRARE BERNDT
Andreas. Har det gått bra?
ELEV ANDREAS
Jo, jo. Det har gått råbra.
LÄRARE BERNDT
Tobias. Har det gått bra?
ELEV TOBIAS
Det går alltid bra för mig.
ELEV ANDERS
Fråga resten då!
LÄRARE BERNDT
Nej, jag frågar er tre.
ELEV TONY
Ni satt under det där djävla trädet hela dagen.
ELEV ANDREAS
Det var så varmt och jag mådde inge bra.
ELEV ANDERS
Vi blandade ju.
Skall vi vara och kuta inne i de där rummen där det är 1000 stycken i varenda
rum?
LÄRARE BERNDT
Nej, det har jag inte sagt.
ELEV ANDERS
Då sitter vi däroch så blandar vi när det behövs. Precis.
LÄRARE BERNDT
Jag brukar ju faktiskt försöka lita på folk som säger att dom tar på sig ett
jobb
och att man fullföljer det där jobbet.
ELEV ANDERS
Men det gör vi ju.
ELEV TOBIAS
Vi har gjort det också.
LÄRARE BERNDT
Nej, jag tycker inte det. Jag tycker inte att ni fullföljde det ni sa att ni
skulle göra idag.
ELEV ANDERS
Vad skall vi göra då?
LÄRARE BERNDT
Ni skulle ju blanda.
ELEV ANDERS
Det gär ju vi också. Men dom tar över.
LÄRARINNA ULLA
Får jag säga en sak. idag kom Bob och pratade med mig en gång.
Då sa han så här: "Are you coming down tomorrow", sade han.
Och så tittade han på gänget som satt under trädet.
LÄRARE BERNDT
Man kan ju visa lite mer djävla anamma, tycker jag.
ELEV TOBIAS
Har du läst på min medicin.
LÄRARE BERNDT
Skall vi vara ärlig med varandra.
Så finns det en grupp här som jobbar som djur, tycker jag, trots att det är
hetta.
Dom ställer upp och dom jobbar och dom försöker att jobba.
Sedan finns det vissa utav er som bara sticker under stolen,
så fort ni får en chans så sitter ni.
Är det så att någon ser att ni sitter, då tar ni en sväng runt bygget
och så går ni och sätter er igen.
Ni gör inte ett djävla dyft för att visa att ni vill jobba.
ELEV GUSTAV
Men lugna ned dig.
LÄRARE BERNDT
Nej, jag lugnar inte ned mig.
ELEV GUSTAV
Skall vi riva upp oss vi också?
LÄRARE BERNDT
Ja, gör det få höra.
Jag menar, vilket intryck ger ni dom andra, alltså dom?
Tänker ni på det över huvud taget?
ELEV ANDERS
Vad skall vi göra då?
ELEV TOBIAS
Vissa tål ju värmen bättre och vissa tål ju värmen sämre.
Det är bara att konstatera.
Jag får inte ens vara i solen.
LÄRARINNA ULLA
Men Tobias. Så fort du kommer hit upp då sitter ju du i solen.
ELEV TOBIAS
Gör jag det?
Satt jag inte i skugga idag?
LÄRARINNA ULLA
Ja. Men förut har du gått och satt dig.
ELEV TOBIAS
Hur länge satt jag där?
LÄRARINNA ULLA
Tobias. Förut har du sagt att du inte tål solen.
Men när du kommit hit har du satt dig i solen.
ELEV TOBIAS
Men hur länge har jag suttit där?
Jag har suttit lika länge som jag har varit och jobbat.
LÄRARINNA ULLA
Jamän....
ELEV TOBIAS
Ja, just det, du vet ju allt. Gå och läs på medicinen!
LÄRARE BERNDT
Okey. I alla fall så har vi fått en inbjudan.
Om vi övergår till något annat.
Vi har blivit inbjuden till att äta middag på måndag den 28 februari år 2000.
Plats: Club Justice Social Center.
Tid: Klockan sex till nil.
Klädsel: Formell eller national.
ELEV GUSTAV
Vilka vill dit då?
ELEV MARKUS
Frågan är om vi kan käka den där maten?
ELEV HENRIK
Kan jag käka den där djävla maten?
ELEV ERIK
Det känns ju taskigt att tacka nej.
ELEV MARKUS
Ja, do det gör det ju...
LÄRARE BERNDT
Men alltså, vi har fått en formell inbjudan...
ELEV MARKUS
Det är stort.
LÄRARE BERNDT
Det är stort det.
ELEV TONY
Vilken dag?
LÄRARINNA ULLA
Måndag.
ELEV GUSTAV
Är det valfritt eller skall alla dit?
ELEV TOBIAS
Allting borde väl vara valfritt tycker jag.
ELEV GUSTAV
Va?
LÄRARE BERNDT
Tycker ni det?
ELEV TOBIAS
Egentligen
LÄRARE BERNDT
Tycker ni att ni kan bestämma hur som helst att jag skiter i att gå dit?
ELEV GUSTAV
Nej. Jag frågar.
LÄRARE BERNDT
Jag tycker inte ens att man behöver ställa den frågan. Behöver vi gåt dit?
ELEV GUSTAV
Nej. Jag frågade om det var valfritt? Det är en fråga!
LÄRARE BERNDT
Jag säger som jag sa förrut.
Jag tycker inte att man behöver ställa den frågan.
ELEV GUSTAV
Då skall jag säga så om du frågade mig någonting sedan då?
LÄRARE BERNDT
När man får en formell inbjudan av....
LÄRARINNA ULLA
Då tackar man ja.
LÄRARE BERNDT
Då tackar man inte nej.
ELEV GUSTAV
Nehej.
LÄRARE BERNDT
Då tackar man ja.
Så går man dit även om man får pinas en stund.
Scen: På bygget.
ELEV JONAS
Jag gillar Gud.
SVART ELEV JEWEL
Jag gillar Gud.
I'm trying to learn Swedish language.
I want to try to learn Swedish.
I like the language so much.
I'm trying to learn Swedish.
You see the book?
This is my book, Swedish language.
ELEV JONAS
Jag gillar svenskar.
SVART ELEV JEWEL
Jag gillar svenskar.
ELEV JONAS
Svenskar.
SVART ELEV JEWEL
Svenskar. Jag gillar svenskar. Jag gillar svenskar.
Du är trött! Du är trött, ge mig vatten! Ge mig vatten!
Scen: I matsalen.
LÄRARE BERNDT
Vad säger ni om dagen?
NÅGON
Jo. Idag har det varit roligt.
ELEV TOBIAS
Det gick bara bra.
ELEV MARKUS
Vi är ju nästan klar.
ELEV ANDERS
Då vill vi ha lite beröm för vi tre här då!
LÄRARE BERNDT
Ja, jag är faktiskt...
ELEV GUSTAV
Nu skall ha vara ärlig..
LÄRARE BERNDT
Nu skall jag vara ärlig. Idag tycker jag att ni jobbade jätte, jättebra.
ELEV TOBIAS
Tack!
LÄRARE BERNDT
Det tycker jag faktiskt. Så här vill jag att det skall vara resten av dagarna.
ELEV GUSTAV
Så det var nog bra det som hände igår.
LÄRARE BERNDT
Det var nog tydligen det som behövdes för att väcka....
Scen: Skuggteater.
ELEV TONY
Det här är Ulla i Afrika....
Blob, blob, blob. Ha, ha, ha
Det här är Ulla i Sverige...
Ojojoj. Rrrrrr. Du och du...
Då öppnar vi mötet!
Hur tycker vi det har gått idag grabbar, va?
Tycker ni det har gått bra, va?
Ja, jo, skll jag vara riktigt ärlig med er så tycker jag...
Vad i helvete håller ni på med!
Rrrrrrrrrr
Thank you!
Scen: På bygget. Intervjuer.
ELEV ANDREAS
Mitt största fritidsintresse det är ju att köra skoter på vintern.
Jag har haft skoter sedan jag var åtta år.
Nu har jag ingen skoter längre.
Men det var värt att sälja den och fara hit.
Men jag skulle inte vilja fara hit en gång till, inte för att jobba i
alla fall.
ELEV TONY
Det är ju otroligt kul att se.
Jag har ju inte varit utomlands alls.
Jag har bara varit inom Skandinavien förut.
Att komma hit var ju verkligen en grej för mig.
Ja, t.ex. när vi var i djungeln där och skulle till vattenfallet.
Inte trodde jag att en djungel såg ut som en djungel.
Jag tänkte så är det bara i djungelboken liksom.
Men det var ju verkligen så.
Scen: Snack svarta och vita elever under trädet.
ELEV TONY
If you joke with the teachers, they will hit you?
SVART ELEV
They can hit you. They can give you punnishment.
ELEV TONY
It's eleagal to hit students in Sweden. They go to jail if they hit me.
SVART ELEV
A teacher can slap you..
ELEV TONY
If a teacher slap me, I slap back.
Scen: Grabbarna går i "staden" Kpando.
ELEV TONY
Dom frågade om dom kunde gifta sig med min syster.
Då sa jag det och det är ju inte så lätt att fixa.
Eller så att jag skulle gifta mig med deras syskon.
Det verkar så naturligt för dom att det funkar så.
Jag sa det att i Sverige gör man inte så.
Där får man ragga upp en tjej, så blir man ihop av kärlek.
Scen: På Club Justice.
ELEV GUSTAV
Tänk om man hade gjort så här häftigt till dom, men det har vi ju inte gjort.
ELEV ANDERS
Nu känner man sig underlägsen. Dom har gett ganska mycket vänskap.
ELEV GUSTAV
Det här är hur stort som helst här.
Scen: Utanför logementet.
ELEV ANDERS
Det här var helt klart roligaste kvällen.
ELEV MARKUS
Det här var mäktigt.
Du, nu kommer Sammy. Sammy!
SVART MAN SAMUEL
What's up man?
ELVERNA
It's cool, man.
ELEV TONY
Nu har du missat någonting.
ELEV GUSTAV
Har du med alla grejorna?
SVART MAN SAMUEL
Jag har varit i Accra och hämtat grejorna som vi skickade med fraktbolaget.
Datorer och skrivare och sedan kläder, t-shirts, presenter, fobollar..
Scen: I matsalen.
LÄRARE BERNDT
Mötet öppnas. Det sista här på Kpando skolan. Sista kvällen med
gänget.
LÄRARINNA ULLA
Första punkten måste ju vara fotbollsmatchen.
Jag tyckte att ni blev bara bättre och bättre.
LÄRARE BERNDT
Punkt två.
ELEV GUSTAV
Det måste vara gårdagen.
ELEV TONY
Ja, just det.
LÄRARINNA ULLA
Det måste vara gårdagen. Helt rätt.
ELEV GUSTAV
Aldrig haft så roligt sedan jag kom hit.
ELEV TONY
Jag hade så jäkla roligt.
ELEV ANDREAS
Jag har aldrig varit så aspackad.
NÅGON
Ssssh
LÄRARINNA ULLA
Det syntes.
ELEV TONY
Man ville ju inte som gå, tråkig middag.
Vi hade tänkt att vi skulle sitta och käka i någons hus, så blev det ett
jävla...
Dom började lasta upp öl och grejer och jag blev helt...
ELEV GUSTAV
Jag började tro på Jesus och grejor.
ELEV TONY
Han stod ju framför mig..
Jag såg änglar.
Men jag lämnar alddrig över min kamera till en så där kille nå mer.
Vi skulle ju dansa med dom där kläderna och så:
här och så gav han kameran och han matade upp rullen.
Jag stod bara och kollade på han. Han tog säkert 15 kort av mig.
DIATEXT
Tidig avfärd från Kpando.
Snart två lediga dagar i huvudstaden Accra och dess.......
Scen: Gänget går av planet.
ELEV GUSTAV
Så här kallt kan det bara inte vara.
Hej, lillebror!
KVINNA
1Välkommen.
SVART MAN SAMUEL
Är det till mig?
Scen: I klassrum.
ELEV ERIK
Hallå.
Så ni skall få se en liten film om vad vi gjorde.
ELEV MARKUS
Den är tio minuter lång.
ELEV TONY
Ja, på flygplatsen så var det ett jäkla tumult.
Dom var på oss som fan och alla stod i en klump
och så hade vi hört att går vi ut på kvällen själva så kommer vi
aldrig tillbaka nå mer, då försvinner vi.
Det är så mycket skit där.
Så jag hamnade utanför på kvällen där,
utan hela gruppen så hamnade jag där ute
och dom började slita, och dra i mig, och var på mig,
och skulle ha grejor, och jag höll på skita ned mig.
Men jag lyckades ta mig in i alla fall och träffa gruppen igen då.
ELEV JONAS
Och det är ju en internatskola så vi fick ju bo där på skolan, på ett gästhus.
Och sedan dagen efter då var det en välkomscermoni av något slag.
Först var det typ sång och dans och musik och sånt där.
Det var ju trevligt.
Men sedan kom det tacktal efter tacktal.
Det vart tre timmar långt.
Så här långt kom vi då i höjd.
Dom bygger ju klart det sedan.
ELEV TONY
För att dom har fått all material.
ELEV JONAS
Så vi tackar så hemskt mycket för dagsverkspengarna.
Scen: Nytt klassrum.
ELEV TONY
Du, Henke vägrar ju. Han sitter i kaffeterian.
Vi fick ta Samuel i stället.
LÄRARINNA ULLA
Varför då?
ELEV TONY
Jag vet inte. Han vågar inte gå ut i klasser.
Han vägrar.
LÄRARINNA ULLA
Och han har inte sagt varför?
ELEV TONY
Jen, han vågar ju inte. Det är ju samma visa.
LÄRARINNA ULLA
Oj, oj, oj.
Scen: I aulan.
ELEV JONAS
Och varför ni är här idag.
Det är ju att få veta vart dagsverkspengarna gick till.
Och det var då till byggandet nere i Ghana.
ELEV ERIK
Där.
Där vi bodde där bodde dete fladdermöss under takena så det pep ju hela
nätterna.
Och så tupparna då på mornarna.
Vi fick ju aldrig sova längre än till tre, då började dom där jävlarna på kuta.
ELEV TONY
Men eftersom vi åt kyckling varenda djävla dag så tyckte vi
det blev mindre och mindre varje dag.
Scen: Efter "uppträdandet".
ELEV TONY
Jag stod så här och hela publiken så här.
Och så du då. Gå fram då, gå fram då!
Jag då, skall jag slå till dig din djävla idiot.
ELEV ERIK
Du skulle ha gjort det.
ELEV TONY
Jag blev råförbannad.
LÄRARINNA ULLA
Killar!
Ingen hade kunnat göra det bättre.
Ni kompletterade varandra jättebra.
ELEV JONAS
Tack!
LÄRARINNA ULLA
Nästa tisdag, vem skall köra presentationen då?
Har du lust och göra det Tobias?
ELEV TOBIAS
Men jag är sjuk.
MÖRKHÅRIG LÄRARINNA
Nästa tisdag?
ELEV TOBIAS
Jamen. Ja då!
Ja, ja, ja. Jag är väl tvungen.
LÄRARINNA ULLA
För att det vi har kvar.
Det är ju att åka till Ljusdal, att vara på Teg och så att åka till
Östra.
ELEV ANDERS
Alltså, själva Ghana resan, det var ju bara lite förspel till all denna
information.
LÄRARINNA ULLA
Alldeles riktigt.
ELEV ANDERS
Det känns ju skitskoj!
Jaha. Men jag vill inte.
Hör på hon!
Jo, nej, det vill jag inte.
LÄRARINNA ULLA
Du vill inte, men du kan.
ELEV ANDERS
Ja, jag kan men jag vill inte.
Och jag har inte tänkt göra det.
ELEV GUSTAV
Först skulle vi ut i aulan och så i klasser här.
Men nu skall vi ju för fan runt halva Sverige!
LÄRARINNA ULLA
Ni skulle ju ut på högstadieskolor också i era hemkommuner var det sagt.
Och ni skulle gå ut två och två, Gustav.
ELEV ANDERS
Det att vi skulle gå ut var ju i all vi skulle få pengar av SIDA.
Inte fick vi några pengar därifrån.
LÄRARINNA ULLA
Men det ligger ju kvar ändå därför att det har vi skrivit i våra
projektansökningar.
DIATEXT
Eleverna i BP3 informerade över 2.000 elever
i ett flertal skolor om sin resa till Ghana.
Scen: Skolavslutning.
KONFRENCIER
Tony Ekblom och Jonas Nylén.
ELEV TONY
Inte en enda gång sedan skolan öppnades så har vi fått in så mycket pengar
som vi fick i år, av er menar jag. Förlåt, det blev fel.
Tack vare er så kunde vi genomföra vårt projekt i Ghana.
Vi byggare har varit i Ghana i Afrika och byggt en skola.
Vad har naturarna och sammarna gjort? Tack så mycket!
LÄRARINNA ULLA
Vi ville ju att det skulle hända någonting i pojkarna,
det är inte den här byggande i sig själv utan det är mera ett medel för att nå
ett mål.
LÄRARE GUSTAF
Det har väl varit både ömsom vin och ömsom vatten med er.
Men för det mesta så har det varit ganska bra, tycker jag.
LÄRARE BERNDT
Markus, skall jag vara ärlig?
I alla fall så vill jag bara säga: Lycka till nu!
LÄRARE GUSTAF
Lycka till nu! Skall du ha en kram?
ELEV JONAS
Ja, sånt här projekt tycker jag man skulle göra för alla klasser.
Det är verkligen en upplevelse att få vara med om.
ELEV TONY
När man var där så ville man ju bara hem.
Nu börjar man som sakna det lite.
Jag skulle inte backa på att fara tillbaks...........
ELEV ERIK
Egentligen skulle du haft mer för du har lagt ned ganska mycket arbete.
ELEV TONY
.....Jag saknar faktiskt det nu.
LÄRARINNA BRITT-MARIE
Tack skall du ha!
Scen: I höskrindan. ELEV MIKAEL.
Hej då!