Rapport från Cannes 11 maj 1991
av Runar Enberg
(VK, Cannes 11 maj 1991)
Trots en kraftig blåst från Medelhavet och ett regn som strilade ned stod tusentals
fransmän och trängdes vid den stora trappan till festivalpalatset och Grand Auditorium
Lumière när den 44:e filmfestivalen i Cannes öppnades i torsdags.
Det har dock knappast regnat filmer över festivalgeneralen Giles Jacob, som har haft det
extra knepigt i år med att främst fylla startfältet till tävlingen om Guldpalmen.
Antalet filmer som skall göra upp om palmen är i år 18 mot normala 22. En av orsakerna
till att det har varit svårt för Jacob är att filmproduktionen i främst Östeuropa,
men även i övriga Europa, varit låg det senaste året. Dessutom har Golfkrisen
påverkat filmproduktionen.
Frankrike och USA svarar för den övervägande delen filmer till tävlingsserierna,
Guldpalmen, Camera D´Or och Perspectives du cinema francais och de övriga serierna Un
certain regard, La quainzaine des realisateurs och La semaine de la critique. Det är inte
så att Frankrike just nu har en kvalitetsmässig uppgång utan svaret ligger i att en
fransk filmfestival gärna fyller sitt program med fransk film. Många har väntat till
sista stund för att bli klar med sina filmer. Fransmannen Maurice Pilat till exempel
lägger just nu sista handen vid sin film om Van Gogh och är därför sista film ut i
tävlingen. Andra regissörer har också pressat sina filminspelningar för att bli klara
till Cannes. Det är inte oviktigt för marknadsföringen om filmmakarna kan fästa
Palmlogon på sin filmaffisch när filmen skall ut och erövra världen.
Några av de gamla tunga regissörsnamnen är här i Cannes för att visa sina senaste
alster utom tävlan, Akira Kurosawa är med sin film Rhapsody in August, Ridley Scott med
sin Thelma och Lousie, som avslutar festivalen, och Agnes Varda med sin Jacquot de Nantes.
I helgen visas de enda nordiska bidraget till tävlingen om Guldpalmen, Lars von Triers
Europa.
Bland de amerikanska tävlingsbidragen hittar vi Joel och Ethan Coens (bröderna bakom
Blood Simple, Arizona Junior och Millers Crossing) Barton Fink. Eftersom Coen-bröderna
tillhör den skara amerikanska filmmakare som behärskar mediet till fullo tillhör de
förhandsfavoriterna. Två svarta amerikanska regissörer tävlar här i Cannes. Dels
nykomlingen i dessa sammanhang Bill Duke med A Rage in Harlem med Forrest "Bird"
Withaker i huvudrollen och så Spike "Do the Right Thing" Lee med sin senaste
film Jungle Fever. Lee toppar nästan alla listor som huvudfavorit till Guldpalmen.
President för årets Guldpalmsjury är Roman Polanski. Whoopi Goldberg, som travar
omkring här i träskor (!), Alan Parker, fotografen Vitorio Storaro och kompositören
Vangelis är andra namn i juryn. Chefen för juryn som skall dela ut Camera DOr
priset på 250 000 francs heter Geraldine Chaplin.
Nu i helgen landar en stor klase filmstjärnor på Nice flygplats och festivalens
limousiner kör skytteltrafik mellan Nice och Cannes. Ett av namnen på allas läppar är
Madonna. Alek Keshishians har gjort en dokumentär, producerad av Dino De Laurentiis, om
Madonna och filmen visas utom tävlan.
Keshishians film förutsågs att uppröra fransmännen stort då Madonna till och med
exponerar sig i sängen. Filmen som förs bar titel In Bed with Madonna har nu ändrats
till Truth or Dare.
Madonna lär dock inte spräcka lika mycket kläder som danskan Birgitte Nielsen som nu
är i farten med filmen She-Hulk. Även Nielsen går i grönt i sin
"Hulkversion" och filmen är en av de dryga tusen filmer som figurerar på
marknaden i Cannes.
Där samsas filmer som svenska God Afton, herr Wallenberg med filmaster som Nudist Colony
of the Dead, som utlovar att äta dig naken och vara "Not just another typical
Horror-Comedy-Musical-Zombie-Romance movie". Det gäller att ha prentationer för att
synas i filmvärlden.
RUNAR ENBERG
(Artikeln är tidigare publicerad i Västerbottens Kuriren den 11 maj 1991)
http://www.naud.se/ senast uppdaterad 2000-04-17
© Naud production AB. Box 487, 901 09 Umeå
Tel/fax: 090-18 22 20.
E-post: info@naud.se