STARKT FESTIVALPROGRAM I CANNES
(Cannes, 15/5 1996)
Efter några dagar av mulet väder äger åter solen himlen över Cannes. Den smått
vansinniga filmfestivalen vid Medelhavets strand räknar in det 49:e året. 4.500
ackrediterade journalister och 25.000 branschmänniskor trängs med cineaster,
autografjägare och helt vanliga fransmän. Vid sidan av själva huvudfestivalen och dess
olika serier behärskar MIF 96 (den internationella filmmarknaden) med sina dryga 500
filmer staden. Cannesfestivalen skakade något i sin grund där i början av 90-talet då
festivalgeneralen Gilles Jacob och hans trupp bjöd på ganska magra festivalprogram.
Nu några år senare bjuder Cannesfestivalen på det kanske starkaste programmet på
många, många år. Regissörer som Patrice Leconte, Mike Leight, Robert Altman, Stephen
Frears, Lars von Trier, Joel Coen, Chen Kaige, Bernardo Bertolucci, Tavianibröderna m.fl.
slåss om Guldpalmen.
Sidoserierna är inte heller svaga med filmer av bland andra Alain Tanner, John Sayles,
Eric Rohmer, Michael Winterbottom. Tre amerikanska skådespelare gör regidebut här i
Cannes; Al Pacino har regisserat "Lookin for Richard", Angelica Huston
står bakom "Bastard out of Carolina" och Steve Buscemi har gjort "Trees
Lounge".
Norden är svagt representerade på festivalen. Lars von Triers "Breaking the
Waves" är undantaget. Där håller Stellan Skarsgård den svenska fanan med sin
huvudroll. En annan svensk agerar också i en tävlingsfilm, nämligen Dramatenaktören
Peter Stormare som spelar gangster i Joel Coens "Fargo" vilken några
utropat som årets mästerverk efter visningar i USA. För andra året i rad råder det
stor brist på latinamerikansk film. Däremot har filmproduktionen i östra Europa tagit
fart. Festivalgeneralen Gille Jacob uttalar sig apropå den något bristande spridningen
över länder och världen att - "Vi har ingen som helst tanke om att göra
Cannesfestivalen till en geografisk festival. Filmerna är valda på merit och inte genom
dess nationalitet". Det är måhända sant men nog har Jacobs regel ett undantag:
Frankrike - för någon brist på fransk film på festivalen har aldrig rått.
När det gäller Latinamerika finns dock här en riktig höjdare i den
Holländsk-Argentinska filmen "Buenos Aires Vica Versa" av
dAlejandro Agresti. I en rå stil berättar Agresti om några människor i dagens
Buenos Aires.
Staden lever ännu i skuggan av den störtade militärdiktaturen och trots det Argentiska
ekonomiska undret de senaste åren är klyftorna djupa och de många föräldralösa
barnen lider svårt. filmen är så långt från den gängse Hollywood-filmen man kan
komma gällande stil och täthet till karaktärerna. Och den kopplar stundtals ett
oerhört känslogrepp. Den vill jag se i Umeås filmfestivals program till hösten.
Det galna, New York-baserade, filmbolaget Troma har gjort sin version av Romeo och Julia
betitlad "Tromeo och Juliet". På sitt sedvanligt vansinniga och
respektlösa sätt kastar man sig över Shakespears gamla historia. Stundtals smårolig
men mer blir det inte.
En annan vilde här i Cannes är den belgiske regissören Jan Bucquoy som nu gjort andra
delen "Camping Cosmos" i sin triologi om Belgarnas sexualliv. Första
delen blev en stor hit runt om i världen och nu har Bucquoy rustat sin andra del med den
storbröstade förstagångsaktrisen Lolo Ferrari. Bucquoy hittade Ferrari när hon badade
här på Cannes plage i fjol. Att bli filmstjärna kan gå fort, nu tar jag mig en tur på
stranden.
RUNAR ENBERG
(Artikeln är tidigare publicerad i Västerbottens Kuriren den 15/5 1996)
http://www.naud.se/ senast uppdaterad 2000-04-17
© Naud production AB. Box 487, 901 09 Umeå
Tel/fax: 090-18 22 20.
E-post: info@naud.se