SKANDAL I CANNES OCH UPPLOPP I HARLEM
Runar Enberg rapporterar från Cannes den 17 maj 1991
Så har den första skandalen ägt rum här i Cannes och den står arrangörerna och
polisen för. När Madonnas film "In bed with Madonna" skulle
visas hindrade gendarmerna och den lokala polsens en stor samling VIP-personer att komma
in, däribland regissören Spike Lee och flera höga filmdirektörer.
Stämningen blev värre och värre och när starttiden för filmen kom och gick började
poslisen att försöka skringra den nu mycket otåliga skaran. Då startade
knytnämsslagsmålet smoking vs uniform. Spike Lee var en av de få som till slut fick sin
VIP-biljett riven och kunde se filmen. Efter visningen hindrade polisen människorna från
att komma ut från palatset innan den nu mörkhåriga Madonna länmnat lokalerna och med
tjutande sirener åkt därifrån. Nya otrevligheter upprepades. Nu är det inte bara
filmpubliken vid vissa visningar som kan råka illa ut. Tidigare samma dag såg jag tre
poliser med assistans av ett par vakter misshandla en journalist inne i palatset och katsa
ut honom.Detta därför att han inte hade visat upp sitt ackrediteringskort på rätt
sätt.
Nu finns här en rad trevliga saker också. Jag tänker på festivalen filmer. "Livet
är en sträng" av Chen Kaige är en otrolgt vacker film. Kaige, som
tidigare gjort "Den gula floden" och "Barnens
Kung" har inspirerats av Kurosawas "Ran" när han
berättar om människans försök att hitta en identitet och om drömma och hopp. Filmen
är stor, poetisk och utspelar sig i ett kinesiskt landskap som kunde finnas på månen,
men också vid ett stort vattenfall i Gula floden som ger berättelsen utrycksfulla
bilder. Dialogen är sparsam men bär på tänkvärda ord.
En något lång film kanske, och i vissa stunder väl långsam, men briljant fotografera
av Gu Changwei och drämed en stor förjöd för ögat och sinnet.
"Ett upplopp i Harlem" är regisserad av Bill Duke och utspelar
sig i Harlem i mitten av 50-talet. Det rör sig om en komedi-thriller med Forrest Withaker
i huvudrollen. Denna bovhistoria är som om det vore ett seriealbum i klara färger
blandad med amerikansk 30- och 40-talsfilm där karaktärerna är klart utmejslade.
Stundtals riktigt underhållande men saknar stinget och bredden i berättelsen. Duke- som
regisserat ett mycket stort antal avsnitt av TV-serier som "Hill Street",
"Miami Vice", "Dallas" och "Cagney & Lacey" - är helt
igenom en god hantverkare, utom i slutscenen där några 90-tals bildar syns; det kanske
blir kuriosa så småningom.
Då är en annan svart amerikansk regissör desto mer medveten. Det handlar om Spike Lee
och hans "Djugle Fever". Filmen starta med en tuff pumpande
titelmelodi signerad Stevie Wonder och mycket snyggt gjorda förtexter. Lee följer
främst upp sin "Do the Right Thing" med att berätta en stark
historia om raskonflikter som är fokuserad kring problematiken med kärlek mellan könen
men också handlar om USA:s och världens knarkproblem. I dramats inledning är den
mänskliga fasaden vacker och lycklig. När kärleken mellan en svart arkitekt och en
italienska startar börjar sprickorna att komma i dagen. I några mycket starka scener
för Lee en diskussion över möjligheten/omöjligheten till sexuella förhållanden
mellan raser. Ibland blir det så till den grad furiöst och utelämnande att den
knottrande ytan som min hy har vägrar att släppa.. Efter filmens visning berättade
Spike Lee att han visserligen inte är emot rasblandning men att det är ett problem i
USA. Stevie Wonder sa sedan några tänkbara ord om filmens budskap:
- "Livet är som att vara blind, du vet inte vad som kommer i morgon. Du kan inte gå
igenom en mur utan att träffa den. Det handlar dock om att vi måste öka vår respekt
för människan". "Djungle Fever" är helt klart en god
aspirant på Guldpalmen, ingen tvekan om det.
Det råder stor kamp här mellan de bolag som skall göra de två versionerna av
Christopher Columbus liv. "Christopher Columbo:The Discovery"
regisseras av George Pan Cosmatus och har Timothy Dalton i huvdrollen. "Christopher
Columbo" regisseras av Ridley Scott, med Gerard Deparieu i den ledande
rollen. Det var först tänkt att Cosmatus film skulle ha sin premiär den 12 oktober
1992, den officiella hyllingsdagen, men nu har en multimiljontävling börjat om vem som
första skall bli klar. Vi får se om det blir Dalton eller Depardieu som blir filmens
Christopher Columbus nummer ett.
RUNAR ENBERG
(Artikeln är tidigare publicerad i Västerbottens Kuriren den 17 maj 1991)
http://www.naud.se/ senast uppdaterad 2000-04-17
© Naud production AB. Box 487, 901 09 Umeå
Tel/fax: 090-18 22 20.
E-post: info@naud.se