alexrun.jpg (25554 bytes)DAGAR VID ÄLVEN

en film av Runar Enberg

 

Till min son Alex

 

DAGAR VID ÄLVEN är en dokumentär skildring av ett splittrat Sverige på randen till något nytt. En tankeväckande resa längs Vindelälven, från de nomadlevande samerna till det unga IT-företaget som bygger dataspel för hela världen. En resa på bara 500 km men genom ett helt århundrade. På vägen möter vi nybyggarna, jordbrukarna, industriarbetarna och de offentligt anställda som alla försöker hitta sin plats i samhället. Med glöd och stolthet berättar de om sina livsval i en tillvaro präglad av såväl glädje som ständig kamp.

DAGAR VID ÄLVEN är en vacker resa skildrad av fotograferna Runar Enberg och prisbelönte Jens Fischer. Från betagande fjällvidder genom skogslandet över ett avfolkningshotat inland till storstaden. Från väst till öst. Från då till i morgon. Och allt finns samlat i det land vi alla lever i just nu.

DAGAR VID ÄLVEN är inspelad under 1997 och 1998 och är ett egensinnigt och annorlunda dokument, där både den vanliga och den ovanliga människan har huvudrollen.

DAGAR VID ÄLVEN är helt enkelt en storslagen dokumentär tillbakablick på i dag.

                          taltvy.jpg (12464 bytes)

 

SYNOPSIS

NOMADEN/NYBYGGAREN

Någonstas vid Vindelälvens källa i den svenska fjällvärlden. Inte långt därifrån färdas samen Anders Skum på sin skoter för att kolla renstängsel och spana efter rovdjur. Järvar har just slagit några strörenar på en fjällsluttning. större delen av renhjorden är fortfarande nere i vinterbeteslandet men kvar över vintern på fjället finns dock en hel del renar. Snart åker Anders tillbaka till sin flock nere i skogslandet, det är dags för vinterns första mätning av bequerell i renarna. Hur många renar måste han detta år speciellt utfordra färför att Tjernobyls giftiga nedfall ännu 12 år efter kärnkraftsolyckan förpestar renarnas kroppar. Snart börjar den årliga transporten och vandringen upp mot fjället, till kalvningslandet. Högt över älvens vatten kommer Inger Hellman och hennes sambo, renskötaren Lars-Anders Jonsson. De spanar efter sina renar om de börjat strömma upp på fjället. De är på väg med proviant, bensin och mycket annat upp till sin sommarbostad, trovkåtan i Vindelkroken, som ligger cirka 100 km från närmaste väg. Vårsolen smälter i allt snabbare takt den snö som legat som ett djupt täcke över renlaven. Vi träffar Inger och Lars-Anders när de flyttat upp till kåtan i Vindelkroken. I en annan kåta i sommarvistet finns Anders pappa Per Skum. Hans sitter och spanar efter örnar som slår ned på de små kalvarna uppe på fjällsluttningarna. Snart samlas dock Granbyns och deras granne i norr, Svaipas medlemmar till kalvmärkning. Livet omkring och i hagen är hektiskt. En same som inte längre är med sina kamrater i hagen är Sven Jonsson. Han är gammal nu, över 80 år och ingen av hans söner har tagit över hans märke. Detta smärtar Sven djupt. Den flera 100 år gamla tradition inom familjen Jonsson att renmärket går vidare till nästa generation går nu i graven.

Resan går österut, nedström älven. Vi träffar Mikael och Ann-Kristin Vinka som håller på att bygga upp ett sameviste enligt de gamla traditionerna för de icke renskötande samerna. För Mikael är den gamla kulturen viktig och han anser också att den icke renskötande samen har mycket att ge för den samiska kulturen. Ann-Kristin, vars pappa är same och mamma svenska, undrar över identitet och arv.

Så lämnar vi samerna för att träffa den gamle nybyggaren Herbert Ottosson som trherbladu.jpg (19411 bytes)ots sin höga ålder har kvar några kor som han varje dag handmjölkar. Varje vår hamnar Herberts åkrar under vatten och det är inte alltid han kan få grödan i jorden inom den tidsram som EU har bestämt. Herbert funderar också över varför det hänger två flaggor i området och varför motsättningarna mellan svenska och samer växer sig starkare.

 

JORDBRUKET

Nedanför odlingsgränsen men fortfarande långt från de bördiga åkrarna vid kusten lever familjen Lindberg. Han, Lasse, är bonde och skogsbrakare. Hon, Britta, driver en syateljé och en butik med andra kvinnor. De har tre barn; Johan, Johanna och Jenny.
Familjen Lindberg är en familj som lever på den ekonomiska marginalen men som har en stark sammanhållning och en orubblig kraft till överlevnad.
När vi kommer till familjen Lindberg har sommaren just börjat. Älven glider sakta förbi deras by. Nyligen på en ö i älven firade människor midsommar med dans runt stången.
Med knappt 20 kor och några tjurar har Lasse svårt att få allting att gå ihop. Han arbetar 3600 timmar om året och tjänar 10 kronor i timmen. Varför hållar han på? Vad är det som driver en människa att fortsätta arbeta under så svåra villkor? Lasse Har en stro kärlek till sina djur och till den jlastrakt.jpg (23811 bytes)ord han brukar. Han besitter kunskaper som att med hjälp av slagrutan exakt kunna säga var en vattenåder går. Lasse och Johan har en förmåga att få "allt" till liv via deras händer. Johan letar upp gamla mopeddelar på någon skrot eller i något gammalt förråd. Han bär hem dom, renoverar och säljer. Han driver byns radio och TV-verkstad och han föder upp kaniner.
Britta driver tillsammans med sin svägerska en syateljé och är representant för symaskiner. I samhället finns butiken hon också driver med några andra kvinnor. Tillsammans är de överrens om att barnen skall få¨utvecklas i sin egen riktning och som själva finns där som stöd när något går fel.
På familjen Lindbergs gård föds kalvar, en dag dör en ko och blir föda för det lokala turistföretaget och dess hundar, en annan dag skall gårdens tupp gå till slakt och 10-åriga Jenny skall hjälpa till och flå den. På gården finns också liv när barnen leker och där en yster kavl får dra unga Jenny en liten sulky medan syster Johanna hjälper till. På åkern rullar traktorerna med Lasse och Johan bakom ratten. Ännu kan man inte räkna ut dessa människor.

 

INDUSTRIN/VÅRDEN

Förändringens vindar har blåst starka de senaste 20 åren. Det mäktiga industrisamhället, som revolutionerat mänsklighetens liv på jorden på gott och ont, skakar betänkligt i sina fogar. Den tekniska revolution som pågått har gjort att många människor förlorat sina arbeten, detta samtidigt som jordens befolkning vuxit. Urbaniseringen har med kraft pågått i cirka 40 år och maktkoncentrationen blir allt mera påtaglig. Det lilla industriföretaget på orten har inte längre en marknad i sin närhet som utgör grunden till dess existens. Genom de ekonomiska omvälvningarna har ägarstrukturren omdanats. Den s.k. marknaden är förmodligen den största maktfaktorn i samhället och den traditionella politiska makten är reducerad.
Dessutom har medias makt ökat betydligt och spelar en allt starkarre roll i samhället och det politiska livet. Idag finns ägarna på aktiebörserna och de gamla ägarna, "fabrikörerna", är dess marionetter utan egentlig makt.
Så fins där arbetarna som samtidigt som världen öppnats sig är färre och har kanske mindre möjlighet att kunna påverka sitt liv och sitt arbete än tidigare. Fackföreningarna genomgår en förändring och den gamla uppdelningen med fack och företag som två motståndare har i hög grad försvunnit. Samtidigt som inflytandet på vissa plan ökat har möjligheten till reell påverkan minskat. Var står den enskilde arbetaren i ett samhälle där industrin spelar allt mindre roll, och där såväl han som facket tappat stora möjligheter att kunna påverka?
Löv färgade av hösten ligger på marken. På Vindelns kyrkogård begravs en människa. Så kommer vi till byn Hjuken. Det är en vacker höstdag och familjen Hedman bjuder in till surströmming som intas ute, bara ett tiotals meter från älven som sakta rinner förbi.
Ewa-Marie Hedman är sjuksköterska. Hon är 41 år gammal, fött fyra barn, och hon var bara 15 år gammal när hon träffade Göran. Hon arbetar på sjukhemmet i Vindeln, man arbetar med vård av äldre, men hon känner att hon är på väg att bli utbränd. Där möter vi henne när hon samtalar med Aurora Nilsson som 1999 fyller 101 år (!). Ewa-Marie berättar om hur det är att arbeta som sjuksköterska idag. Hon berättar om hur sjukvården som från att ha varit den stora arbetsgivaren i kommunen nu är rejält decimerad. Hällnäs Sjukhus och Hälsocenter i Vindeln är båda nedlagda. Nu vill Ewa-Marie ha en förändring, hon vill gå vidare. Därför har hon börjat studera föremg.jpg (25952 bytes) att bli distriktssköterska, men fins då någon framtid inom vården alls? Hjälper det att blir distriktssköerska egentligen?
Göran Hedman är 44 år och arbetar som svetsare vid Cranab i Vindeln. Han är facklig förtroende man och det har han varit i många år. Under några år var han borta från Cranab då han ville pröva på något nytt, men så återvände han till företaget och trots att han heligt lovat att inte påta sig något fackligt förtroendeuppdrag tog det inte länge förrän arbetskamraterna hade övertalat honom.
Göran sitter på ett älgpass ute i skogen tillsammans med sonen Andreas. Med geväret fördigt för att avlossas pratar Göran om hur det känns att det företag han arbetar på är uppköpt av ett stort utländskt företag, Partek. Vem styr egentligen?
En dag går göran, Ewa-Marie och döttrarna Maria och Helena på utflykt. Vad är det egentligen som det skall göra?
Löpven faller, marken fryser. Nu börjar snön sakta att falla. Naturen går in i en ny tid och älven flyter vidare mot staden och havet. Det är vinter. På älven ligger ett lock av is.

STADEN/IT-SAMHÄLLET

Vi kommer till staden. Här är tempot helt annat. Neonskyltarna lyser, skyltfönstren lockar med varor, på staden pubar är det fest.
I staden är informationssamhället påtagligt. Även om datorerna naturligtvis tagit sin självklara plats på landsbygden och kanske till en del har inneburit en kraftigare utveckling för vissa innevånare i mindre orter än för många stadsbor är det dock i staden som "IT-samhället" har en mer synlig och rent generellt hunnit längre i födandet av nya företag och arbetsplatser. Hur långt har utvecklingen gått idag? I staden finns också "spjutspets" företaget Daydream Software. Här utvecklar man datorunderhållning som säljs över hela världen. De arbetar i en kreativ miljö med tämligen platt organisation som är främmande för de gamla industrialisterna.
Stadens puls gör sig då och då påmind. Det gör också det faktum att vi befinner oss i en stad i Norrland, och det är vinter.jp.jpg (14543 bytes)
Vi får träffa Jan Phersson-Broberg som är chef för Daydream Software. Som symbol för det nya företagandet deltar Jan i en debatt på TV-prgrammet "Nattöppet". Vi möter också Jan och de andra på Daydream i heta diskussioner över sin framtid.
Vintern går mot sitt slut. Vi lämnar staden och styr mot havet. Här håller isen på att tappa sitt grepp och vi går mot en ny vår, mot en ny tid.

 

runkam.jpg (15503 bytes)Runar Enberg, produktion/manus/regi/foto/klipp.

 

 

jenskam.jpg (21739 bytes)                                                                     Jens Fischer, foto

 

 

 

Borje.jpg (12571 bytes)Börje Eriksson, ljud

 

 

 

 

Owe.jpg (17274 bytes)                                            Owe Svensson, ljudmix

 

 

 

 

MEDVERKANDE: Anders Skum, Per Skum, Inger Hellman, Lars-Anders Jonsson, Klas-Einar Jonsson, Sven Jonsson, Mikael Vinka, Ann-Kristin Vinka, Herbert Ottosson, Lars Lindberg, Britta Lindberg, Johan Lindberg, Ewa-Marie Hedman, Göran Hedman, Jan Phersson-Broberg, personal vid Daydream Software m.fl.
FOTOASSISTENT: Jon Rudberg
KLIPPASSISTENT: Fernando Altamirano
LJUDLÄGGNING: Thomas Krantz, Lasse Liljeholm, Bo Persson
LABORATORIUM: FilmTeknik
NEGATIVKLIPPNING: Marianne Andersson
LJUSSÄTTNING: Nils Melander
OPTISK TON: Lars Klettner
KOMPLETTERANDE LJUD: Fernando Altamirano, German Diaz, Göran Pettersson
ASSISTENTER (research, inspelning) Victor Hauer, Jan Holm, Selman Holmlund, Eva Gun Jensen, Anette Oströ, deltagare vid Zoom Filmproduktionsverkstad m.fl.
GRAFIK: Plakat
ORIGINAL MUSIK: Runar Enberg & Anders Forsberg
YTTERLIGARE MUSIK: "Jojk" av Albertina Nilsson. "Circle Pit" av och med Refused (courtesy of Startracks), "On the Move" av R. Enberg/A. Forsberg/R. Hedquist
MUSIKER: Runar Enberg, Malin Ernestad, Anders Forsberg, Marie Forsberg, Rolf Hedquist, Esbjörn Mörtsell, Thorbjörn Näsbom, Greger Ottosson, Frida Matsdotter
MUSIKINSPELNING: Ljudakuten, Naud Mobile Recording
MUSIKMIX: Per Westerlund
PRODUCERAD AV: Naud produktion i samarbete med Sveriges Television AB, Region Nord med stöd av Svenska Filminstitutet, filmkonsulent Bo-Erik Gyberg, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Västerbottens läns landsting, ViEF, EU, Film i Västerbotten, Umeå Kultur, Umeå Näringslivsservice, SAS, OK i Västerbotten, Bilbolaget, Persson-Mothander Film AB, SVT Malmö (Lars Crépin, Åke Danilo, Östen Roos) m.fl.
TACK TILL: Medlemmar i Gran, Ran och Svaipa samebyar, Johansson Maskin AB, FilmCentrum Norr, Bybor i Vindelgransele, Peter Jacobsson, UMDAC, VR-Lab i Umeå, Umeå Plaza, SVT Umeå, SVT Luleå, Ljudtekniken Riksradion i Umeå, Vindlens församling, Förlossningen på Norrlands Universitets Sjukhus, Brölloppsgäster i Gillesnoule, Aurora Borealis, Megazone i Umeå, SSR Stagelight samt ett stort tack till alla anddra som hjälpt till denna films tilblivelse!
FORMAT: 35 mm, 1.1:66, färg. Dolby.jpg (61926 bytes)THX.jpg (9025 bytes)
Digital beta/Beta SP/VHS.
LÄNGD: Film: ca 92 min. / Video: ca. 90 min.
DISTRIBUTION: Film: Folkets Bio (08-402 08 20)
Video: FilmCentrum (08-23 27 50)
Television (Sverige): Sveriges Television AB
FOREIGN SALES: Naud Production AB
P.O Box 487, S-901 09 Umeå, Sweden
Phone/fax: +46-90-18 22 20
Mobile: +46-70-600 96 61
E-mail: info@naud.se
Naud produktion 1999 copywright Runar Enberg

PRESSZONEN

HOME